Rida på längre stigbyglar??

Igår när jag red här i Polen som ni vet ;) Så sa ridläraren att jag skulle rida på längre stigbyglar/stigläder för då kommer man mer ner i sadlen och man lär sig mer och får bättre balans sa hon. Och det håller jag hel med om. Red på något hål längre byglar och det känndes faktiskt som att det gick mycket bättre med att sitta ner i både traven och sen en bit i galoppen med. Och dessutom så är inte cahnsen att man fastnar i stigbyglarna lika stor, för det är lättare att ut ut foten och så. Sen så blir man starkare i benen för då så rider man mer rmed knäna fattar ni vad jag menar? Alltså man använder knäna mer då. 
Jag brukar faktiskt rida på rätt korta stigbyglar och då brukar jag komma ut rätt högt ifrån sadlen när jag rider lätt i traven och nu ser jag skillnaden! Jag rider lätt mycket bättre när jag har längre byglar, jag kommer bara upp en liten bit i sadlen iställat för att komma upp så högt som jag gjorde innnan. Och jag försökte ju hela tiden att inte komma upp så högt men det gick inte och nu vet jag varför det inte gick, red helt enkelt på för långa byglar. 

Man kan ju rida i korta byglar när man ska hoppa, då är det lättare än på långa. Men när man rider lite såda där olika grejer, typ övergångar lite lättare dressyr, lite bommar och sånt så kan man ju har något hål längre byglar då jobbar man mycket bättre jag låvar! Och sen kan man ju rida utan stigbyglar någon gång med, det är ju också bra :)
 
Hur långa stigbyglar brukar ni rida på??

Nu försökte jag skriva något lite längre inlägg som ni kanske har märkt hihih :P Tycker att det är tråkigt med mina korta små bildfria inlägg hahah! Och det vare kul om någon kommenterade någon gång då och då. Och glöm inte att jag gärna gör länkbyten ;)

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0