Vill jag ens ha egen häst?

Den frågan ställde jag mig själv när jag mockade en box i stallet idag. För innan jag lånade Svea så red jag ofta och var i stallet nästan varje dag utan att ha egen häst. Och då blev jag inte heller så "fast" vid en häst eftersom jag red och pysslade om flera olika hästar. Jag var ändå jätte lycklig då. Jag kunde rida ofta och jag utvecklades mycket. Och andra personer belv glada för att dom fick lite hjälp i stallet och för att jag deras hästar när dom själva inte kunde. Genom detta året har jag ändå hunnit med så himla mycket. 
 
Nu sitter jag här som en 14 årig tjej med 3 års häst erfarenhet som om 2 dagar får lämna tillbaka sin första "egna" häst. Det känns jätte jobbigt faktiskt, MEN om man tänker på vilka möjligheter jag har nu när jag inte har egen häst så känns det såå bra. Jag är som sagt 14 år, jag har sommar jobb fixat tills kommade sommar på ett stuteri, med många över 25 unghästar och föl, ridhus och en enorm stor ridbana, folk som har tävlat på allra högsta nivån och hästar som om ett tag kommer tävla på allra högsta nivån, det är det som jag kallar stallet. Jag kan rida Macken, c-ponny super snäll läromästare, Cadi d-ponny snäll unghäst, 6 år, Pentagon 7 år, snäll men envis och kännslig, liten stor häst. Jag har har en tränare som jag kan träna på om jag rider Pentagon, och det är Emma, om jag hjälper henne med stallet lite så får jag rida gratis för henne. Jag kan åka med Emma till stallet när jag vill och pyslla och borsta och så. Och stuteriet, ja.. det vet ni ju redan. När Anna-Karin (hon som äger/har/driver stuteriet) fick veta att Svea ska tillbaka så ver hennes kommentar "Kan jag få tillbaka min hästskötare nu? För jag har många hästar att rida!". Det känns som att möjligheterna är väldigt stora nu. 
 
Men vet ni vad? Vet ni varför jag har dom möjligeterna nu? Jo, för att jag gör mitt bästa hela tiden oavsätt om det är mockning, ridning, puttsning av sadlar eller träns. Sen är det en annan grej också, det är inte hos alla som intresset finns hos, hästar är mitt liv jag tycker inte att att mocka, sopa i stallet, puttsa grejer, fylla på torv är tråkigt utan det hör till mitt liv precis så som det hör till hästarnas liv. Och när man tycker att något är kul då kan man göra det hur mycket som helst och när som helst. För jag menar vem i min ålder kommer och fyller 15 dubbla kärror med torv, tippar dom i boxarna, kratsar ut det jämt på 45 min och sen där efter puttsar 4 sadelgjordar, 5 läder grimmor och två träns på en lördags förmiddag? Jo, jag gör det. Och jag tycker inte att det är något fel med det. Ni kanske tror att ja sliter, kämpar och har det jobbigt när jag gör allt det som dom flesta tycker är tråkigt i stallet men nej, så är det inte jag har faktiskt otrolig roligt och det hör till mitt liv. Jag kommer aldrig tröttna, tro mig. Jag kan mocka 30 boxar och tycka att det är lika kul när jag mockar den 30:ionde. 

Jag är inte korkad eller dum, jag sliter inte och har det inte jobbigt heller, utan jag lever mitt liv, mitt hästliv ♥


Ps! Jag lägger bara till en grej angående min framtid. Idag har jag tänkt genom allt. Jag ska gå på någon högskola, jag vet inte vilken än men det är bara min plan B. Så att jag kan hitta något bra jobb om jag inte skulle lyckas med hästarna. Annars satsar jag på hästar helt och hållet. För varför ska jag ljuga för mig själv med att försöka komma på något annat bra yrke när jag är en äkta häst människa från topp till tå som aldrig kommer tröttna på det jag gör! 
 
Mitt namn är Marta, på fritiden är jag i stallt och på hästryggen men i framtiden vill jag vara i stallet och på hästryggen inte bara på fritiden utan när jag är i jobbet.




Kommentarer
katarina

fina bilder

Svar: tack
Marta

2012-10-31 12:05:58
URL: http://omhastar.bloggo.nu

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0