Longering på schemat

Idag vet ni ju att longering står på schemat. Med sadel och träns på, för som sagt det är nya grejer så hon måste vänja sig lite. Emma ska visa mig hur jag ska longera henne rätt. Vi longerar nog inte så länge kanske bara en kvart. Så efter så kanske vi går på en liten promenad? :) Jag får ju se!
 
Nu kanske det är några som undrar varför jag inte sätter igång och rider direkt. Eller varför jag inte ska hoppa henne  nu i början. Så jag tänkte förklara lite för er!
 
Svea har varit utlånad innan sommaren. Och då blev det inte riktigt som Sveas ägare hade tänkt sig utan det var en man som vägde 100 kg som red lilla Svea. Så hon har blivit lite inte rädd utan mer försiktig om vi säger så. Och sen dess har hon vilat hela sommaren. För två veckor sen började hon ridas. Hon är väldigt rund om magen nu och har inte någon bra kondition och är fortfarande lite försiktig. Men undeer dom två veckorna så har Karin (Sveas ägare) hunnit med att trava öve rbommar och grava över ett litet 40 cm hinder. Annars så är inte Svea hoppad alls. Hon är ju som sagt 7 år. Och har haft föl och gått som sällskap. 
Att lyfta på hovarna sitte rinte heller helt ännu. Så man kan inte säga att hon är någon mycket utbildad häst. 

Och det är mycket som vi behöve rjobba med. Det är ingen gammal och erfaren ridskolehäst. Utan nästan fortfarande unghäst. 
 
Jag jag kommer inte hoppla upp imorgon och rida i alla gångarter och hoppa. Utan om longeringen går bra idag så kanske jag kan upp och skritta henne lite. Men ändå så passar vi bra ihop. För jag är ingen duktig ryttare ännu, våran utbildning ligger på samma nivå så vi kommer utvecklas tillasmmans. Jag ser en lång framtid med mig och Svea. Jag kommer nog inte tävla så mycket, så jag behöver inte vara rädd att jag måste sälja Svea när jag fyller 18. Utan vi kanske kommer bara ut på klubbhoppningar och sånt :)

Så, nu fick ni lite mer info. Skriver det med fet text så att alla ska se det Svea är inte mycket utbildad!!
 
Läxor nu och sen stallet, hörs sen!

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0