Vem är Mandy?

Fick en kommentar med ett önskemål om att jag skulle skriva lite om mandy, vem hon är osv. Så här kommer inlägget om henne, tror att dte är fler som inte riktigt har kolla på henne :)
 
 
Mandy
Mandy är min lillasysters medryttar ponny som hon rider ca. 1 gång i veckan. Jag brukar alltid följa med då jag kan lite mer än min lillasyster och Mandy är en väldigt busig ponny med myckeeet egen vilja och tankar om hur saker och ting ska vara. Hon är en liten shettis på 95 cm. Hon är inriden men inte riden så mycket, så hon kan bara skritt, trav, knappt galoppskänklen, och flytta sig för skänklen, men inget mer. Dess utom är hon bara 7 år så hon beter sig lite som unghäst fortfarande. Dom första månaderna som min lillasyster red henne var hon rätt så "vild", haha! Hon brukade sticka sisådär 20 gånger per ridpass, bocka typ också 20 gånger, dessutom är hon väldigt envis så om hon vill plötsligt stå stilla så ska hon göra det och det går inte få henne att gå igen, eller går går det men det är inte så lätt för Katarina för så fort hon säger till henne att gå så bockar hon, så jag har fått gå fram till henne och leda iväg henne, haha! I hanteringen är hon inte heller så lätt, kan sparkas ibland och dom senaste gångerna har hon även stegrat en hel del ;) Så är riktigt bus ponny är hon. Men hon kan vara riktigt snäll och duktig om hon vill. Dom senaste gångerna har hon varit jätte duktig och snäll. Så det går ju bättre och bättre för varje gång. För mig har hon respekt då Katarina var väldigt rädd på början så så fort hon gjorde någonting så fick jag ta över och jag är ju också väldigt envis så jag vann över henne ;) Men nu börjar hon fatta att det är Katarina som bestämmer och inte hon. Och det är ju bra! Jag brukar som sagt alltid följa med Katarina till Mandy för jag kan ju mer än henne och är lite mer tuffare mot hästar är vad hon är. Sen när jag följer med Emma till stallet (hon som har det stallet där min foderponny Svea stog) så brukar vi prata rätt mycket om Mandy och hon brukar ge mig mycket tip om hur man ska lugna ner Mandy och få henne att verkligen förstå att det inte är hon som bestämmer, sen ger hon mig en massa tips om hur jag kan hjälpa Katarina som coach :) Så ni ska inte tro att jag försöker få ordning på en bus ponny så här av mig själv utan jag gör allt med Emmas metoder :)
 
Det som ni ser på bilden är också en typisk grej som hon brukar göra, Katarina vill att hon ska skritta på fyrkants spåret men så går hon iväg sin egna väg och det spelar ingen roll hur mycket Katarina "drar" i henne hon flyttar ändå inte sig dit hon ska vara. 

Känner att jag skrev lite mycket negativt om henne men hon är riktigt snäll och duktig ibland också, men hon är ju shettis och de ska ju vara så :P
 
 

Kommentarer
katarina

Jag är så glad att hon börjar fatta litte.Hon går ju i form hon börjar bli jätte duktig.Mvh Katarina

Svar: Ja, det är jag med :) Hon börjar ju sköta sig rätt bra nu ju!
Marta

2013-01-07 19:28:25
URL: http://omhastar.bloggo.nu
katarina

Marta din blog är världens bästa blog.;)

Svar: Tack ;p Vilken blogg bloggar du på då?
Marta

2013-01-07 19:39:50
URL: http://omhastar.bloggo.nu
Märta

Åh vilket fint inlägg :D
Jättebra ! Nu klargjordes enheldel i mitt lilla huvud :D
Tack! ;D

Svar: Vad bra! :D Säg gärna till någon mer gång när jag förvirrar för mycket. För jag är ju i rätt många olika stall och det är typ nya hästar hela tiden känns det som, för utom Samantha då :)
Marta

2013-01-07 21:24:32
URL: http://hhaasstt.blogg.se
katarina

jag bloggar på omhastar.bloggo.nu men jag har haft typ en jätte long blogg paze typ hella låvet

Svar: *lång *paus *hela * lovet ;P
Marta

2013-01-07 22:08:18
URL: http://omhastar.bloggo.nu

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0