Hur jag lägger upp ett ridpass

Tänkte skriva ett inlägg om hur jag lägger upp ett ridpass när jag rider på egen hand. Nu rider jag inet så mycket på egen hand då jag inte har någon häst att rida utan jag rider ju bara på ridskolan nu. Men jag hoppas att jag ska hitta någon snart. Men när jag red Pentagon och Macken så red jag ju på egen hand. 
Nu skrivet jag hur jag lägger upp ett ridpass om jag rider i en paddock.

Uppvärming
Bra uppvärmning är vikgtigast i ett ridpass tycker jag. Jag brukar skritta några varv (3-5) i samma varv och sen trava ett varv i det varvet också och sen byter jag varv och gör likdant i det varvet. Gör lite halter då och då också. Det brukar ta ungefär 10 min. Under den tidne känner jag av hur hästen är just idag för att sedan anpassa resten av passet till dens humör just idag. Jag rider mycket på kännsla. Det har jag lärt mig av att rida unghästar. Jag planerar aldrig ett ridpass. Eller jag kanske känne ratt jag skulle vilja tex. hoppa lite men om hästen är på helt fl humör så gör jag inte det. Under uppvärmimngen känner jag av hur hästen är idag och sen så tänker jag ute en plan för ridpasset som är anpassat efter hästens humör. 
 
Själva övningen eller så
Som jag skrev lite längre upp så anpassar jag ridpasset efter hästens humör, jag rider på kännsla helt enkelt. Om vi säger att den grejen jag känner att vi kan göra är tex. skänkelvikningar på ena långsidan, galoppfattningar på andra långsidan och skritt på kortsidorna. Så gör jag övningen först i ca. 10 min sen får hästen skritta 5 min, sen gör vi övningen i andra varvet i ca. 10 min sen är vi klara med övningen. 
 
Varva ner
Efter att jag har gjort själva övningen så får hästen skritta några varv. Sen får den trava ca. 1 varv på lösa tyglar. Och sen får den bara skritt i sin egen takt på låna tyglar i ca.10 min.
 
Så hela ridpasset brukar ta 45-60 min. Det beror ju på hästens humör och vilken övning vi gör & hur trött hästen är efter övningen. Men jag brukar lägga upp mina ridpass rätt bra. Så hästarna brukar få jogga igång bra, jobba ordenkligt och sen bara pusta ut en stund. Ser ofta nöjda hästar efter ridpassen. Och då blir amn ju själv nöjd :)

Kommentarer
Emme

SV: Nä.. Jaha :P

Följer dig med ^^
Kram

2012-12-17 16:14:53
URL: http://felixiz.blogg.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0