Spö & sporrar

Nu tar jag upp det eviga ämnet, att rida med spö och sporrar. Jag tycker inte att det är fel att använda spö eller sporrar. MEN det är fel att använda det om man använder det på fel sätt. Jag rider med sporrar på hoppträningar. För jag vill fokuser mer på min sits så att jag inte sitter och "flängrider" utan rider bar och ordenklig och då är sporrarna ett bra hjälpmedel då de hjälper mig att driva hästen så så att jag inte behlver lägga ner all min energi för att få hästen fram åt, utan så att jag kan driva hästen fram åt men samtidit fokusera på min ridning, så att jag rider bar och nogrannt. Jag vet hur man ska använda sporrar och jag använder de på rätt sätt. Rider man med sporrar så får man vara extra uppmärksam på hur man driver hästen, så att man inte sitter och "sparkar" på hästen utan trycker lite löst. Dock finns det många ryttare som inte riktigt har förstått meningen med att rida med sporrar och dom sitte roch sparkar in sporren in hästens mage. Och det är väldigt obehagligt. Men som sagt, vet man hur sporrar ska användas så ahr jag inget emot det.
 
Ridspön då, det gillar jag mindre. Rider hellre med sporrar än med ett spö. Hur ofta ser man ryttare sitta på hästryggen och slå dom med spön, väldigt ofta.. Särskillt på ridskolor. På varje ridskola finns den någon ponny/häst som är mindre framåt men är jätte duktig. Då får ju oftast mindre erfarna elever rida den och hur blir det då? Jo, hästen vill inte gå fram åt, då får eleven ett spö och slår hästen med det tills den går fram åt. Sjuk dåligt är det, i så fall tycker jag att mer erfarna elever borde rida den hästen/ponnyn så att dom kan få den att gå fram åt utan att plåga den. Men så är det inte tyvärr. Duktig & seg ponny får ha en nybörjare på ryggen. Mne om ridspön används på rätt sätt, det vill säga att man bara petar till hästen så har jag inget emot det.
 

Kommentarer
bexollila

Kul att du ör med och att du hittade dig en favorit :D

Svar: Tävlingar är ju alltid roligt! :D
Marta

2012-12-16 17:46:12
URL: http://www.nattstad.se/bexollila
❤ w i l m a ❤

sv: tusen tack och detsamma! :)

Svar: Tack!
Marta

2012-12-16 17:53:48
URL: http://wilmalinneas.webblogg.se
Emma

SV: Åååh tack, jätte fin blogg, Kram

Svar: Tack! :) Kram!
Marta

2012-12-16 19:30:31
URL: http://tessies.blogg.se
Cajsa FOTO

TACK TACK :D Ja absolut säg vilket nummer du blev :D rooligt

Svar: Jag belv numemr 45 :)
Marta

2012-12-16 21:46:46
URL: http://www.cajsaphoto.blogg.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0