Polen - Ridskolan

Hej! Nu ska jag uppdatera som vanligt igen! Var riktigt trött igår så jag orkade typ inget :/ Men nu kör vi igen! Skolan, bloggen, ridskolan, Macken, Misia, stallet :)

Som ni redan vet så har jag ridit i Polen. Först så skulle jag rida en gång och det gick så bar så att det blev en gång till sen så skulle min lillasyster rida emd och då kunde jag inte sitta kvar på läktaren utan då ville jag också rida så jag red då med.
Ridskolan i Polen och ridskolan i Sverige är stoooor skillnad! I Sverige ska ALLT vara precis så soom dom har planerat. Hästarna är lättskrämda, trötta, ledsna och dom tycker inte att det är kul att gå lektion. I ridskolan i Sverige så lär man sig inte så mycket, man får inget bra självförtroende inom ridningen för att man hela tiden gör samma ska  och får inte ta något större steg, vi lär oss galoppera på lina!!! Skit dåligt tycker jag för att när man väl är kunnig för att börja lära sig att galoppera så bör man ju kunna styra hästen och göra halt och så. Det är nästan lite små panik vid hästarna, INGEN häst får stå lös på stallgången, INGEN häst får känna sig lite mer fri eller så.
I Polen är hästarna glada och pigga. Man sadlar av, tränsar av, borstar och allt på stallgången utan att binda upp hästen eller att någon håller i hästen. Alltså hästarna är så stora djur och dom är så starka så om dom nu står uppbinda i grimma på stallgången och dom vill ta sig loss och spriga iväg så kan dom göra det ändå och dom är nästan lite lungnare när dom får mer frihet och inte behöver sitta fast HELA tiden.
När jag såg hur dom tar in hästarna från hagen i Poeln så blev jag lite chockad. Dom öppnar stallet och alla boxarna och sen går dom och öppnar hagen. Och vet ni va hästarna gör då??
Dom galopperar in till sina boxar själva utan någon ledare eller så. Hästarna där är mycket lyckligare, dom får leva det naturliga häst livet i sin flock. Och inte sitta uppbundna, gå med ledare, och inte ha någon frihet alls.

Det är likadant med oss ryttare vi kanske behöver lite mer frihet för att visa att vi kan. Rida i ett fint led, bra mellanrum mellan hästarna, galoppera på lina, osv. det är så som man gör i svenska ridskolor. Och det är inte så som man lär sig!!

Att alltid tycka att hästarna är jätte farliga är inget bra. För om man visar att man litar på hästarna, om man ger dom mer frihet så visar dom att dom inte vill oss illa, att dom lever med oss så som om vi var med i deras flock, att dom trivs och älskar oss. Hästarna mår MYCKET bättre då! Jag har sett skillnaden i Polska ridskolan och i svenska ridkolan, och jag kan säga att den är JÄTTE stor. Dom har en helt annan inställning till hästarna i Polen. Dom hanterar dom inte så som att dom är ett redskap till deras hobby, utan så som att dom är deras familj.
Ja, då har ni fått veta lite skillnader från hästa hanteringen i Sverige till häst hanteringen i Polen.


Här kommer lite om ridningen också:
Det jag har gjort i ridskolan i sverige i 1 år nu är rida i skritt, trav och göra skänkelvikningar och framdelsvändningar. Och vi har också galopperat 3 gånger :/ Om jag inte skulle vara medryttare på Macken så skulle jag bara kunna det. Men jag har lärt mig galoppera själv och utan någon lina.
I Polen i ridkolan så är dom lite mer avslappnade eller så. Dom låter sina elever göra det dom kan och vill. Och inte typ hålla i dom. Dom låter sina elever göra lite större steg för att dom vet att dom kommer lyckaas :) Dom ger en skit mycket självförtroende inom ridningen! Innan jag red där så trodde jag att jag inte kan, att jag inte klarar av något typ, att jag är rätt dålig. Men efter första lektionen där så växte mit självförtroende med + 100%, för att lärarna där mobiliserar sina elever! Och låter dom ta större steg.

Första gången jag red där hade jag en 8 årig hingst på 170 cm i mkh och den lektionen så hoppade jag 80 cm. Jag längtade jätte mycket till att hoppa för första gången och jag trodde inte att jag skulle få göra det dom närmaste 2 åren men det gjorde jag :) Och jag klarade ju av det, jag satt kavar och ville göra om det, hoppade det hindret kanske 5 gånger och det var jätte kul. Så nu vet jag hur det kännas när man hoppar och att jag klara av det.

Andra gången så hade jag en 10 årig hingst på 175 cm i mnkh. Han var pigg och glad vi galopperade flera gånger och flera varv. Lärarna i ridskolan i Polen låter sina elever göra det dom vet att dom kommer att klara av. Det är jätte bra tycket jag :) Man behöver inte vänta tills hela gruppen kan en grej utan om jag kan tex. galoppera och dom andra i min grupp inte kan det så kommer jag få galoppera och dom gör något annat.

Sista gången jag red där så hade jag en 14 årig  sto på ca. 150 cm i mnkh. Hon var riktigt pigg :D Så det var jätte kul att rida henne. Mycket galopp blev det :D

När man rider där så får hästarna gå nära varandra för att dom känner varandra, dom är en flock. Om man vill rida barbacka så är det bara att fråga ridläraren (jag red inte barbacka men det var några andra i min grupp som gjorde det). 
Till och med min lilla syster vågar mycket mer nu efter att hon har ridit i Polen. Innan red hon med ledare på små ponnysar och nu vågar hon rida på en häst som är 175 cm i mnkh alldels själv i både skritt och trav :)



Nu fick ni ett långt uinlägg om ridskolan i sverige och ridskolan i polen. Men jag kände för att skriva det :) En lite sammanfattning då:

Slutar på ridskolan efter denna termin och ska rida på Macken fram till jag får egen häst (vilket nog är snart). När jag får egen häst så ska den hanteras på ett naturligt sätt och leva som min familjemedlem och inte som ett redskap till min hobby. 
+ Mitt självförtroende inom ridningen och häst hanteringen efter att jag har ridit i Polen är +100% så nu vågar jag och jag vet att jag kan också!


Hörs!

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0