Inte alla vill hästarna väl

Nu kom jag på vad jag ska skriva om, dock vet jag inte hur långt det här inlägget komemr att bli men det får vi ju se.
 
Innan jag hittade Svea så har jag varit på 3 provridningar. Och efter dom har jag fått lite nya erfarenheter om att det inte är alla som vill hästarna väl och att även om folk verkar väldigt seriösa så kan det vara fake. Nu komem rjag inte nämna några namn på hästar eller deras ägare.
 
Den ena provridningen var helt okej. Snällt och kunnigt folk. Men där var det tyvärr så att jag och hästen inte kickade ihop så bra. En annan av provridningarna var "lite" konstig. Jag provred på en äng, inet i någon paddock eller så. Hästen var seg och ovanligt lugn. Den brydde sig inte om någonting. Sprang i det tempot jag ville ochh verkade intte alls bry sig om vad som hände runt om den. Ägaren smällde till hästen flera gånger för att döda knått och sånt som satt på den men när hon smällde till hästen så stog hästen fortfarande helt stilla. Alltså ni vet nog att typ varje häst hoppar till och blir rädd när man bara viftar med handen vid den. och hon smällde till hästen flera gånger och verkligen SMÄLLDE till den! Men nee då hästen bara stog stilla och brydde sig inte alls. Nu kanske det låte rlite överdrivet men det var verkliegn så att hästen såg drågad ut. Har verkliegn aldrig sett en häst som liksom var helt borta, typ bortkopplad eller något. Ägaren sa att hon inte har galopperat på flera månader för att hon (ägaren) är rädd för att gå omkull för hon har redan gjort det med en häst (och hon la snabbt till att det inte var den hästen). Sen så hittade jag ett klipp på youtube med den hästen och den kunnde bara galoppera i höger galopp. Sen så provred ju jag på en äng med högt gräs så då kunde man inte ens se om hästen var halt eller inte. Och redan andra dagen så fick jag ett mail från ägaren om att hon har hittat en annan som med var intresserad och om vi ville ha hästen så skulle vi bestämma oss snabbt. Jag tackade nej till hästen. 
 
På den sista provridningen blev jag så ledsen och besviken som man kan bli. Provred en alldels underbar ponny. Vi kickade till 100% och jag kännde verkligen att jag kunde lita på han. Jag hoppade från galopp på provridningen (jag har bara hoppat 3 gånger innan detta så det var ju rätt stort för mig ändå). Dom ville låna ut han först och det var ju bra för det passade oss också. Efter provridningen så gosade och borstade jag han. Det känndes verkligen sååå bra! Det var den perfekta ponnyn för mig, äldre och läromästare. Efter provridningen så bestämde vi att jag skulle ringa ägaren nästa dag och säga om vi ville låna han eller inet. Vi bestämde också att vi skulle hämta han nästa helg ifall vi skulle bestämma oss för ett ja. Dom verkade väldigt seriösa och var supersnälla. Pappa hade filmat när jag provred och filmen skulle vi visa för hon som hjälpte oss med hästletandet. När vi var på väg till henne så var jag så himla nervös, för jag visst att et var det som skulle avgöra om jag skulle ha egen häst om en vecka eller inte. Hon sa "Ja!"! Och jag var världens lyckligaste för jag visste attt jag skulle få en häst om bara en vecka. För vi ade ju bestämt allt med ägaren. Ni vet ju den kännslan när man verkligen vet att man ska få en häst, det går ju kanappt att beskriva. Vi hade nästan fixat släp och stallplatsen var med fixad. På kvällen försökte jag nå ägaren eller hennes sambo, men kunde inte nå någon. Men morgonen där efter fick jag ett mejl från henne. Där skriver hon att hon inte vill låna ut hästen till oss även om allt var bestämt. Utan hon vill ha kvar den och skaffa en typ medryttare till den. Hon sa att hon inte är redo för att sälja han och att hon verkligen älskar han! Någon dag innan mejlade hon mig sin blogg adress. Så jag kollade henne äldre inlägg och vet ni va jag få reda på där? Jo! Hon skriver att hon inte alls kickar ihop med hästen så hon har knappt ridit den och hon kan bara sköta om den men det fungerar inte heller perfekt för hon VERKLIGEN INTE kickar ihop med hästen. Och att hon har då många hästar så att hon inte haft tid till han heller utan har har stått i hagen i mer än ett oc ett halvt år och vet ni hur länge hon har haft hästen? Två år! Så hästen har ju bara stått i hagen och hon kikcar ju inte med den så hon hade sökert inte fått någon bra relaktion med han! Till mig sa hon att ponnyn har varit igång hela tiden. Vi hade ju bestämt allt och hon bara ändrar på saker och ljuger för mig. Men då jäklar belv jag arg! Varför ljuger kvinnan för mig?! Jag svarade på mejlet. Och jag kan säga att det mejlet är det bästa jag någonsin har skrivit. För fan altså ska man göra personer glad och bestämma allt med dom och sen bara ändra allt och ljuga för dom?! Men när jag bli arg och ledsen så hjälper det mig bara vidare. Men denna hästen kommer jag minnas länge..


Sen efter ett tag så hittade Emma Svea. Eller ja, det är Emmas kompis som äger henne. Vi åkte och provred och hemtade henne redan nästa helg! Svea är underbar! En sådan häst som jag vet att jag har fastnat för. Hon är speciell. Har egna åsikte rom saker och ting. Hon är inte mer utbildad än inriden i skritt, trav och galopp och hon är inte heller så gammal och ingen läromästare. Men, hon är speciell, inte som alla andra hästar utan sig själv. Jag har alltid fastnat för dom hästarna som var lite annulund, dom som få gillade, dom där specilla hästarna. Som Samantha och Desperado, Svea är en sån häst. Hoppas bara att det bli bra med henne. Hon gjorde min dröm till verklighet. 

Men vad jag vill säga med detta inläggen är, lita INTE på folk!! Tänk efter noga. Och även om du vill något sjukt mycket så får du inte sommna på vägen och låta folk bete sig som dom vill mot dig! Visa dom att du är klokare!
Den ponnyns ägare som ljög för mig var inne och kollad emejlen flera gågen om dagen men jag fick aldrig något svar på min mejl. Hmm, kanske för att hon inte visste vad hon skulle svara? 


Sorry för korkat inlägg om det blev det. 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0