Jag ♥ Desperado!

Seröst! En sådan häst som han skulle jag kunna köpa!! Han är 6 år, hingst, pigg, unghäst, runt 170cm i mnkh, underbar, snygg, super söt, busig, PIGG en gång till. Det är det jag ÄLSKAR unghästar!! Här i sverige är det typ så, "Ta det lungt det är en unghäst!! ", "Han kan du ju inte rida det är en häst för rutinerade ryttare", och sånt. Men HÄR i Polen är det annulunda. Dom ger alltid en chans! Man får chansen att prova, och det är nog det dom flesta behöver. 

Tänk jag som har ridit lugna, snälla, rutinerade, läromästare, ridskolehästar, ibland någon yngre häst men inte ofta och inte så svåra. Nu rider jag en 6 årig hingst som under halva ridpasset är i luften, ridlärarna säger att han har jätte mycket energi, att han inte är lätt att hantera och rida. Jag ska rida på den ridskolan 4 gånger till innan jag åker hem till Sverige. Och jag ska förmodligen ha Desperado varje gång, för att det är ingen som vill ha han.
Idag skulle jag rida en annan häst stog det i shemat (för ridläraren hade inte ändrat det) och det var redan en annan tjej som trodde att hon skulle rida han men ridläraren sa att hon får ta en annan häst och då sa tjejen "Woo,  vilken tur!". Lät som att hon blev glad när hon hörde att hon fick slippa att rida han.

Men jag ÄLSKAR att rida han!! Jag tycker att det är lite kul när hästar är busiga så att man har något man kan jobba med. Han är PIGG men STOOOOOOOORA bokstäver men på den hästen fick jag känna den kännslan som jag måste känna när jag ska köpa en häst, alltså att vi passar ihop. Jag och Desperado passar verkligen ihop. 

Men hur ska det vara tycker ni? Ska hästarna vara slöa så att man måste driva dom heeeela tiden och bli gänom blöt på 10 min? Eller ska hästarna vara villiga till att jobba, vara framåt, pigga och även lite busiga. Så att man får jobba på sin sits och träna bra istället för att bara driva. 

Idag galopperade vi, hahah vad kul jag och Desperado hade! FULL galopp blev det verkligen det känndes typ som 200 km/h. Hahaa! Jätte kul var det. Och ridläraren sägar att jag rider han bra.

Men NU den grejen jag försöker komma till från början. Ibland så måste man ge chansen för att det ska bli bra och för att man ska bli bra. När jag rider han så känner jag verkligen att jag rider bra, känner mig inte så dålig som i ridskolan i Sverige, med att bara rida lungna äldra hästar och få höra unghästar är svåra, dom är för rutinerade vuxna ryttare, och sånadär grejer. Känns inte som att jag är lika dålig som jag kände mig i ridkolan, rider på 20 åriga rutinerade c-ponnyer, NU rider jag en 6 årig hingst och klarar av han :o
Ne, men kan det vara möjligt en unghäst och en ryttare med två års ridvana? :O 
Det gäller bara att man VILL och får chansen. Som typ icke är möjlit i ridskolan i Sverige. 
Och nu kanske ni tror, "Åhh, men hästen är säkert jätte lungn och snäll, hon säger säkert bara så för att vi ska tro att hon red en busig unghingst" Men jag säger bara att ridläraren säger att han ÄR svår, det är inte bara så att jag red en super duper snäll och lungn 6 åring och sitter häst och säger till er att han är busig och pigg. 

Efter lektionen så frågade jag ridläraren om hon tycker att jag kan köpa en häst nu och i vilken ålder hon tycker att hästen som jag ska köpa ska vara. Vet ni vad hon svarade då? Hon sa att jag kan köpa en 5 åring, och att det jag kan räcker för en sådan häst. Där blev jag nöjd kan man säga! Så om allt går bra och så, så får man leta stallplats åt en unghäst runt november. 
Och vet ni varför jag nu vet att jag kan rida unghästar?? Jo, jag fick chansen! Det pushar up en då tror man att ridläraren tycker att man klarar av en sådan häst så man får skit bra självförtroende och så klarar man av den! 

Åhh, du är underbar Desperado!

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0